آخرین ماه گرفتگی قرن

آخرین ماه گرفتگی قرن

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۲ کد : ۹۸۹۹ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۶۹۶

در تاریخ ۲۵ و۲۶ تیرماه۱۳۹۸
رصدخانه‌ی خواجه‌نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز، بزرگترین رصدخانه‌ی فعال کشور که واقع در کوه بلیندی-رشته کوه های سهند تبریز- است، میزبان حدود ۱۵۰ نفر از سراسر ایران و شمالغرب کشور، سرکنسولگری کشور ترکیه و مسئولین دانشگاه تبریز بود.
این برنامه که با اجرای تیم کوارک‌ها برگزار شد در ابتدا با مقدمه و معرفی مختصر رصدخانه توسط خانم رحیمی آغاز شد.
مهمانان پس از آشنایی با رصدخانه و توضیحات درمورد هریک از گنبد ها و تلسکوپ ها توسط آقای حامدیان مدیر اجرایی برنامه، آقای ابراهیم زاده مسئول رصدخانه و آقای عبادی مسئول رصد، به عکاسی از غروب آفتاب و آشنایی با تلسکوپ و ابزار اپتیکی پرداختند.
پس از رصد ماه با کمک رصدگران حاضر، میهمانان بصورت جمعی در محوطه با تدریس آقای ابراهیم‌زاده با نجوم مقدماتی آشنا شدند.
بعد از صرف شام، سخنرانی آقای عبادی درمورد آشنایی با ماه‌گرفتگی، خرافات و رصد آن برگزار شد و همزمان عکاسان تیم، تصویر زنده‌ی ماهگرفتگی با تلسکوپ نیوتونی ۸ اینچ را روی پرده پخش کردند.
با حضور معاونت پژوهشی دانشگاه، آقای دکتر عسگری؛ ریاست پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، آقای دکتر احمدی و مدیریت امور روابط بین‌الملل، آقای دکتر شجاعی؛ همچنین اعضای هیأت علمی پژوهشکده، سرکنسولگری کشور ترکیه از رصدخانه بازدید کرده و آقای دکتر کلافی، از بنیانگذاران این رصدخانه، درمورد تاریخچه و احیای رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی سخنرانی کردند.
با آموزش خانم صفری، علاقمندان با صور فلکی و افسانه ها و اشکال آنها همچنین جهت یابی به کمک آسمان آشنا شدند.
سپس به همراه آقای معمارزاده و آقای سجودی‌ زاده، شرکت کنندگان توسط تلسکوپ غول پیکر ۱۶ اینچی، دو تلسکوپ ۷ اینچی ماکسوتف و دو تلسکوپ نیوتونی، اجرام و سیارات را رصد کردند.
در نهایت بعد از دورهمی نجومی و استراحت، این رویداد در صبح روز چهارشنبه پایان یافت و شرکت کنندگان پس از عکس یادگاری دسته جمعی رصدخانه را به مقصد دانشگاه تبریز ترک کردند.
عکاسان این رویداد:
آقای پیری ، زهرا تقوی، رضا عادلی، رامین حسن دوست، سامان مقدم، فائزه علیزاده


با تشکر از اعتماد شما میهمانان عزیز،
همچنین حمایت دکتر عسگری، دکتر احمدی، دکتر شجاعی، دکتر کلافی، دکتر کرمانی، دکتر ذاکرحمیدی، سایر اساتید و مسئولین پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی، مدیریت روابط عمومی دانشگاه تبریز، مدیریت حمل و نقل، اهالی فهیم روستای زینجناب و تمام بزرگوارانی که در برگزاری هرچه بهتر این برنامه ما را حمایت و همراهی کردند.
منتظر برنامه های بعدی ما باشید.


( ۱ )

نظر شما :